China’s media investments in Africa stay in the news

Just a few months after the announcement about a new CCTV African service and the opening of Beijing Review‘s Johannesburg bureau, it is China Daily‘s turn to start an African edition, beginning with a Johannesburg office with one in Nairobi planned. CCTV has recently opened a new New York operation, while China Daily — China’s original officially-desoignated foreign-language paper that has recently undergone a big makeover to make it more readable and credible in the eyes of foreign readers, e.g. by printing critical articles and inviting well-known foreigners to publish op-ed pieces — is now distributed as a weekly advertising supplement of the International Herald Tribune in parts of Europe.

All this is perfectly in sync with the Chinese government’s recent “opinion” on expanding Chinese media abroad, which calls for a comprehensive global media network with  coverage that will “centre on developed and neighbouring countries”  but “use developing countries as a[n intial] base.” (It should also  “rely on the Chinese-language overseas market,” one in which investment from China started earlier but is off Western radar screens.

I am usually tired of the widespread view that takes every Chinese investment in Africa as part of a master plan by the Chinese government. But in this case, where the actors are all centrally controlled state enterprises, there is no doubt that their goal is to satisfy government officials (a nd beat each other to it).

The news have triggered a round of commentary by Mohamed Keita in the New York Times, Deborah Brautigam, Li Anshan on Pambazuka, and Bob Wekesa in China Daily itself, among others, andaddressing a variety of issues — is media freedom an absolute good (no, say Li and Wekesa); does it really existin the West or is it in fact just an ideolgical ploy (the latter, sayWekesa andLi); is  China’s goal to help African governments limit media freedom (no, says Brautigam); is that the net result of Chinese investment anyway? (It can be, say I, at least insofar as a Chinese model of a state-financed public television with an overt mission to support the government no longer necessarily looks outdated and embarrassing, and protestations to the contrary are no longer de rigeur. Considering Ethiopia is one of countries with the least free media, the Ethiopian news agency’s plans to launch a multilingual 24-hour news channel is probably inspired by Xinhua ‘s CNT or Russia Today rather than BBC or Al Jazeera.)

For me, the most intriguing question is whether the new cohort of young Chinese journalists around the world — and the young African and other journalists that Chinese money will train and employ — will, quite apart from their employers intentions, pursue their own investigative agendas and generate a more complex picture of the world, in China and elsewhere. The Party line in China is that the current effortis to generate a more balanced view (that is in English publications; Chinese-language  communiques usually frankly speak about a more favourable view of China). I don’t believe that this is really the intention of the Chinese government, but it may nonetheless be an unintended result as more young Chinese begin reporting on the globe.

Advertisements

2 Responses to China’s media investments in Africa stay in the news

  1. ABC says:

    As to your remark: “For me, the most intriguing question is whether the new cohort of young Chinese journalists around the world — and the young African and other journalists that Chinese money will train and employ — will, quite apart from their employers intentions, pursue their own investigative agendas and generate a more complex picture of the world, in China and elsewhere. ” I believe this projected interpretation is a Westernized view. Anyone familiar with state-run media in any number of countries – but let’s use China as an example – know that the government is fully capable of developing an effective apparatus (of both stick and carrot) to limiting media freedom. A major stumbling block in the China-Africa / Africa-China dialogue is the lack of grounded insight of researchers in China, Africa & the nature of their exchanges. Many Chinese would be the first to say that Chinese media has not been an effective antidote for the domestic ills inside China and thus they would have very little hope for any more from Chinese media in the international arena.

  2. Why is it “Westernized” to think that journalists also have their own interests?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: